ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ*
(για
εκπαιδευτικούς)
Στέφανου Χρ. Κουμαρόπουλος
Δρ.
Συμβουλευτικής -
Εκπαιδευτικού
Υπευθύνου Συμβουλευτικού Σταθμού Νέων
Δ΄ Δ.Δ.Ε. Αθήνας
Τα χαρακτηριστικά της σύγχρονης προσέγγισης της
διδασκαλίας
Θα ανιχνεύσουμε μαζί τα 6 χαρακτηριστικά της σύγχρονης
προσέγγισης της διδασκαλίας. Σε κάθε ένα σημείο καλείστε να δώσετε
παραδείγματα από τη διδακτική σας εμπειρία.
• Οι μαθητές δεν είναι
παθητικοί αποδέκτες, αλλά άτομα που συμμετέχουν ενεργά στη μάθηση τους.
Φέρνουν μέσα στις τάξεις τις προϋπάρχουσες αντιλήψεις και ιδέες τους.
• Ο μαθητής εμπλέκεται σε μια ενεργητική διαδικασία
μάθησης, η οποία εμπεριέχει την κατασκευή του νοήματος (και της
σημασίας) των πραγμάτων μέσα από διαπροσωπική συζήτηση και επικοινωνία.
• Η γνώση δεν είναι απόλυτα αντικειμενική. Μπορεί
να αξιολογηθεί από το άτομο με βάση το βαθμό που ταιριάζει στην
εμπειρία του και είναι συναφής με άλλες πτυχές της γνώσης του.
• Κάθε εκπαιδευτικός έχει μια προσωπική παιδαγωγική
θεώρηση. Αυτή μπορεί να επηρεάσει τον τρόπο με τον οποίο
αλληλεπιδρά με τους μαθητές μέσα στη σχολική τάξη.
• Η διδασκαλία δεν είναι μόνο μετάδοση των γνώσεων, αλλά
περιλαμβάνει και την οργάνωση και το σχεδιασμό προγραμμάτων μέσα
στην τάξη τα οποία προωθούν τη μάθηση.
• Το αναλυτικό πρόγραμμα δεν είναι μόνο η διδακτέα ύλη,
αλλά ένα σχέδιο έργων μάθησης, υλικών και πηγών μέσα από τα οποία
οι μαθητές κατασκευάζουν τη γνώση.
(αρχή
σελίδας)
Η
ενεργός μάθηση-διδασκαλία
Κατά τη διδασκαλία μπορεί κανείς να χρησιμοποιήσει
αναρίθμητα τεχνάσματα. Κάθε πετυχημένος καθηγητής χρησιμοποιεί τα
δικά του τεχνάσματα και κάθε πετυχημένος καθηγητής διαφέρει από
οποιονδήποτε άλλον πετυχημένο καθηγητή.
Ό,τι λέει ο καθηγητής μέσα στην αίθουσα
διδασκαλίας είναι βέβαια ενδιαφέρον, αλλά αυτό που σκέπτονται οι
μαθητές είναι χίλιες φορές πιο ενδιαφέρον. Οι ιδέες γεννιούνται
μέσα στο μυαλό των μαθητών και ο καθηγητής πρέπει να δράσει σαν
«μαιευτήρας».
Έχει ειπωθεί από πολλούς και με πολλούς τρόπους ότι η
μάθηση πρέπει να είναι ενεργός (active learning)
και όχι απλώς παθητική. Διαβάζοντας βιβλία ή ακούγοντας διαλέξεις ή
παρακολουθώντας κινηματογραφικές ταινίες, χωρίς ενεργό συμμετοχή του
δικού σας μυαλού μπορείτε μετά δυσκολίας, να μάθετε κάτι, σίγουρα όπως
δεν μπορείτε να μάθετε πολλά.
Υπάρχει και μια άλλη γνώμη που λέγεται συχνά: «Ο
καλύτερος τρόπος για να μάθει κανείς οτιδήποτε είναι να το ανακαλύψει ο
ίδιος». Ευρύτερα εφαρμόσιμη είναι η ακόλουθη διαπίστωση: «Για
αποτελεσματική μάθηση, ο μαθητευόμενος πρέπει να ανακαλύψει μόνος
του όσο πιο μεγάλο μέρος της προς εκμάθηση ύλης είναι δυνατό». Πάνω
στην παραπάνω διαπίστωση-αξίωμα στηρίζεται η παιδαγωγική αρχή της
ενεργού μάθησης. Είναι μια πολύ παλαιά αρχή. Έχει σαν υπόβαθρο την ιδέα
της «Σωκρατικής μεθόδου».
Στην ενεργό μάθηση θα πρέπει να αξιοποιηθούν και
τα εναλλακτικά περιβάλλοντα μάθησης. Οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές και τα
σύγχρονα οπτικοακουστικά μέσα βοηθούν τα μέγιστα σ’ αυτή την κατεύθυνση.
(αρχή
σελίδας)
Τα κίνητρα
Είπαμε ότι η μάθηση πρέπει να είναι ενεργός, αλλά ο
μαθητευόμενος δε θα ενεργοποιηθεί αν δεν έχει κίνητρα να δράσει. Ποια
κατά τη γνώμη σας είναι τα κίνητρα της μάθησης;
Είναι απαραίτητο να ενεργοποιηθεί με την βοήθεια κάποιων
«διεγερτικών» π.χ. με την ελπίδα κάποιας αμοιβής. Το ενδιαφέρον
για την προς εκμάθηση ύλη είναι το καλύτερο «διεγερτικό» για μάθηση και
η χαρά της εντατικής διανοητικής δραστηριότητας θα είναι άριστη αμοιβή
για μια τέτοια δραστηριότητα.
Ακόμη, όπου δεν μπορούμε να επιτύχουμε το άριστο κίνητρο,
πρέπει να προσπαθούμε να επιτύχουμε το καλύτερο ή απλώς το καλό. Ακόμη
λιγότερο ουσιαστικά κίνητρα της μάθησης δεν πρέπει να αγνοούνται. «Για
μια αποτελεσματική μάθηση ο μαθητευόμενος πρέπει να ενδιαφέρεται για την
προς εκμάθηση ύλη και να βρίσκει ευχαρίστηση στη δραστηριότητα της
μάθησης. Ακόμη, εκτός από αυτά τα άριστα κίνητρα για μάθηση, υπάρχουν
και άλλα επιθυμητά κίνητρα όπως π.χ. ο βαθμός, η διάκριση κ.α. Η αποφυγή
της τιμωρίας είναι το ελάχιστα επιθυμητό κίνητρο.
(αρχή
σελίδας)
Η εφαρμογή της προσωποκεντρικής θεωρίας (Rogers)
Ο καθηγητής πρέπει να διακατέχεται από ενσυναίσθηση (empathy)
του μαθητή. Αυτό σημαίνει να κατανοεί σε μια εποχή έκρηξης γνώσεων και
υπερβολικών πληροφοριών την αδιαφορία του μαθητή να προσλάβει και άλλες
γνώσεις λόγω κόπωσης ή και κορεσμού.
Παράλληλα οφείλει ο εκπαιδευτικός να αναπτύξει μια
γνήσια επικοινωνία με τους μαθητές του (τόσο ως άτομα όσο και ως ομάδα)
που θα χαρακτηρίζεται από το σεβασμό της προσωπικότητας του μαθητή του,
αποδοχή και παραδοχή τους (ανεξάρτητα επιδόσεως και διαγωγής). Ο
εκπαιδευτικός θα έχει βλέμμα οικείο και με προσήνεια που θα υποδέχεται
το μαθητή. Επιπλέον θα έχει οπτική επαφή μαζί τους μέσω της οποίας θα
εντοπίζει τα μη λεκτικά μηνύματα όπως απορία, φόβος της εξέτασης,
απογοήτευση ή και παραίτηση λόγω κάποιων μαθησιακών, συναισθηματική
φόρτιση λόγω προσωπικών ή οικογενειακών δυσκολιών.
Ο καθηγητής πρέπει να δει τον εαυτό του σαν
πωλητή που θέλει να πουλήσει κάποιες πληροφορίες στα παιδιά. Αν ο
πωλητής αντιμετωπίσει απροθυμία εκ μέρους των υποψηφίων πελατών του, δεν
πρέπει να τα βάλει μ' αυτούς. Μη ξεχνάτε ότι «ο πελάτης έχει πάντα δίκιο».
Ο μαθητής που αρνείται να μάθει π.χ. Θρησκευτικά ή Δίκαιο ή Οικονομικά
μπορεί να έχει δίκιο. Μπορεί να μην είναι ούτε οκνηρός ούτε κουτός, αλλά
απλώς μπορεί να ενδιαφέρεται για κάτι άλλο και είναι φυσικό αφού
υπάρχουν πάρα πολλά ενδιαφέροντα πράγματα στον κόσμο γύρω μας.
(αρχή
σελίδας)
Η παρουσίαση της νέας ενότητας
Είναι καθήκον του καθηγητή, να πείσει το μαθητή ότι το
μάθημα π.χ. τα Θρησκευτικά, η Αγωγή του Πολίτη, η Οικονομία είναι
ενδιαφέροντα, ότι το υπό μελέτη θέμα είναι ενδιαφέρον, ότι το μάθημα που
θα παρουσιάσει αφορά στη σύγχρονη ζωή και τα ζητήματα που τον απασχολούν.
Κατά συνέπεια, ο καθηγητής πρέπει να προσέξει στην κατάλληλη
προετοιμασία, στη διαμόρφωση και στην κατάλληλη παρουσίαση του
μαθήματος που παραδίδει.
Η νέα ενότητα πρέπει να παρουσιαστεί έτσι ώστε από
την σκοπιά του μαθητή να φανεί ότι είναι αξιόλογη και σχετίζεται με τα
ενδιαφέροντα του. Πρέπει να συσχετιστεί, αν είναι «δυνατόν, με την
καθημερινή εμπειρία των μαθητών και να προσφέρεται μ' ένα τρόπο λίγο
χιουμοριστικό ή λίγο παράδοξο. Το νέο μάθημα πρέπει να ξεκινά από
κάποια πολύ οικεία γνώση. Πρέπει να έχει, αν είναι δυνατόν, κάποια βάση
κοινού ενδιαφέροντος ή ενεχόμενη πρακτική εφαρμογή ή ακόμη να
σχετίζεται με ένα γεγονός από την επικαιρότητα. Αν επιθυμούμε να
διεγείρουμε το μαθητή για να αυτενεργήσει πρέπει να του δώσουμε κάποια
δικαιολογία για να υποψιαστεί ότι η δουλειά αξίζει τον κόπο.
(αρχή
σελίδας)
Η
μέθοδος
Project
Η λέξη
project
σημαίνει σχεδιάζω, σκοπεύω, βάζω κάτι στο μυαλό μου και χρησιμοποιήθηκε
από τους παιδαγωγούς στις αρχές του αιώνα μας. Άρα
project
σημαίνει ένα σχέδιο εργασίας.
Ένα σχέδιο εργασίας που εκπονείται από έναν κι εφαρμόζεται από πολλούς
άλλους, που συμφωνούν μαζί του ή εκπονείται από προτάσεις, σκέψεις,
επιθυμίες πολλών κι εφαρμόζεται επίσης απ’ όλους. Απαιτεί έναν τρόπο
ομαδικής εργασίας, στην οποία συμμετέχουν αποφασιστικά όλα τα μέλη
της σχολικής τάξης. Συμμετέχουν όλοι αλλά και η ίδια η διδασκαλία
διαμορφώνεται και διεξάγεται από όλους.
Τι επιδιώκει η μέθοδος
project
και ποια τα χαρακτηριστικά της:
·
Τη
συσχέτιση της διδακτικής ενότητας και του μαθήματος με την καθημερινή
ζωή και τα σύγχρονα προβλήματα.
·
Ο μαθητής
δεν είναι παθητικός αποδέκτης της γνώσης αλλά συμμετέχει στη διαδικασία
της ανακάλυψής της.
·
Οι
μαθητές μαζί με τον καθηγητή συναποφασίζουν για το ένα θέμα που
πρόκειται να ερευνήσουν.
·
Συνεργατικότητα:
Η παραδοσιακή διδασκαλία Καθηγητή-μαθητής αντικαθίσταται με τον
συνεργατικό τρόπο εργασίας, όπου οι μαθητές επικοινωνούν και
συνεργάζονται μεταξύ τους ενώ ο Καθηγητής γίνεται ο συντονιστής, αυτός
που εμπνέει και κατευθύνει την ομάδα χωρίς να επιβάλλει τις απόψεις του.
·
Διαθεματική προσέγγιση:
Η μέθοδος χρησιμοποιεί γνώσεις από όλα τα μαθήματα που πρέπει να
συνδυασθούν για να προκύψει το ανάλογο αποτέλεσμα.
·
Ο κάθε
μαθητής ασχολείται με την παραγωγή ενός «κομματιού» του προς
επεξεργασίαν σχεδίου, που είναι πιο κοντά στα ενδιαφέροντα του και στις
δεξιότητές του (ζωγραφική, φωτογραφία, ηλεκτρονικοί υπολογιστές, θέατρο,
μουσική, κ.α.)
(αρχή
σελίδας)
Εφαρμογές της μεθόδου
project
Η μέθοδος
project
στο σημερινό Γυμνάσιο-Λύκειο είναι πράγματι αρκετά δύσκολη η εφαρμογή
της, ιδιαίτερα στα απαιτητικά μαθήματα. Ο περιορισμένος χρόνος μαθήματος,
οι απαιτήσεις για την κάλυψη της ύλης και η έλλειψη κατάλληλων χώρων (αίθουσας
για συνεργασία, βιβλιοθηκών κ.α.) είναι σοβαρά εμπόδια για την εφαρμογή
της. Παρόλα αυτά μπορεί ο καθηγητής με λίγες προσαρμογές να αλλάξει τόσο
τη μορφή της αίθουσας που διδάσκει όσο και να προσαρμόσει τη μέθοδο αυτή
στις ανάγκες της κάθε τάξης και της κάθε ενότητας παράγοντας πολύ
δημιουργικές ώρες αυτενέργειας των μαθητών. Μπορεί ο καθηγητής να
σχεδιάσει ένα τέτοιο πρόγραμμα δοκιμαστικά με μία τάξη στην διάρκεια
ενός σχολικού έτους. Π.χ. Η θεατρική διασκευή των παραβολών στην Β΄
Γυμνασίου. Ο σχεδιασμός της ιστοσελίδας του Σχολείου. Μια γιορτή του
Σχολείου (π.χ. η γιορτή των Χριστουγέννων).
Η μέθοδος
αυτή εφαρμόζεται κατεξοχήν όμως στις
δραστηριότητες όπως Αγωγή Υγείας, Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, Πολιτιστικά,
όπου η συνεργασία καθηγητών μαθητών ξεφεύγει από τα κλασικά στερεότυπα
παιδαγωγικής συνεργασίας.
(αρχή
σελίδας)
Βιβλιογραφία για περαιτέρω εμβάθυνση και μελέτη
Δανασσή - Αφεντάκη
, Αντωνίου, Η εξέλιξη της παιδαγωγικής και διδακτικής σκέψης: 17ος -
20ός αιώνας : παιδαγωγικά συστήματα, Αθήνα 1993.
Δεληκωσταντή
Κων/νου,
Η
παιδαγωγική του
Kant,
Θεμελίωση, επικαιρότητα και κριτική των αντιλήψεων του για την αγωγή,
Εκδ. Αδελφών Κυριακίδη, Θεσσαλονίκη 1990.
Δερβίση Στέργιου
Ν., Οι μαθητές μιας τάξης ως κοινωνική ομάδα και η ομαδοκεντρική
διδασκαλία, Εκδ. Gutenberg, Αθήνα 1998.
Frey
Karl,
Η μέθοδος
project, σε μετάφραση Κλεονίκης
Μάλλιου, Εκδ. Οίκος
Αφών
Κυριακίδη,
Θεσσαλονίκη
1986.
Jacobsen David A., Eggen Paul,
Kauchak Don,
Methods for teaching : promoting student learning,
Εκδ. Prentice-Hall,
New Jersey 1999.
Κογκούλη
Ιωάννη,
Η
Σχολική τάξη ως κοινωνική ομάδα, χριαστιανοπαιδαγωγική θεώρηση, Εκδ.
Αφών Κυριακίδη,
Θεσσαλονίκη 1984.
Κοσμόπουλου
Αλέξανδρου,
Σχεδιοδυναμική Παιδαγωγική του προσώπου,
Β΄εκδ. Γρηγόρη, Αθήνα 1990.
Κοσμόπουλου
Αλέξανδρου, Μουλαδούδη Γρηγόρη, Ο Carl Rogers και η
προσωποκεντρική του θεωρία για την ψυχοθεραπεία και την εκπαίδευση,
Εκδ. Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα 2003.
Κούκου Κ.,
Μάγου Κ., Ρουσσάκη Ι, Η μέθοδος Σχεδίων (Μέθοδος
Project) στο Σχολείο χωρίς σύνορα, Βιβλίο της
καθηγήτριας και του καθηγητή, Κέντρο Μελετών και Τεκμηρίωσης ΟΛΜΕ,
Αθήνα 2000.
Κουμαρόπουλου
Στέφανου,
Το έργο
του θεολόγου καθηγητή και το μάθημα Θρησκευτικών στη Μέση Εκπαίδευση,
Εκδ. Ερευνητικά Προγράμματα Πανεπιστημίου Αθηνών, Αθήνα 1998.
Κουμαρόπουλου
Στέφανου,
Ο
Παιδαγωγικός χαρακτήρας των διδακτικών βιβλίων του Γυμνασίου,
Διπλωματική εργασία για την απόκτηση τίτλου
Master,
Περιληπτική παρουσίασή της Περ. «Κοινωνία», τεύχος 1, 1998, σ. 109-116.
Κουμαρόπουλου
Στέφανου,
Το
βιβλίο της Β΄ Γυμνασίου, Γενική θεώρηση,
περ. «Κοινωνία», τεύχος 2, 2001, σ. 173-180.
Κουμαρόπουλου
Στέφανου,
Η
συμβουλευτική διάσταση του θεολόγου καθηγητή στη Δευτεροβάθμια
εκπαίδευση,
Διδακτορική Διατριβή, υπό έκδοση από την Επιστημονική σειρά «Ειρμός» της
Απ. Διακονίας της Εκκλ.
της Ελλάδος.
Κρουσταλάκη
Γεωργίου,
Διαπαιδαγώγηση, πορεία ζωής,
Αθήνα 2001.
Μαρκαντώνη Νικ.,
Διδακτική των θεολογικών μαθημάτων: Συμμετοχή στον εκσυγχρονισμό της
διδασκαλίας του μαθήματος, Εκδ. Γρηγόρη, Αθήνα 1998.
Ματσαγγούρα Ηλία,
Στατηγικές διδασκαλίας: από την πληροφόρηση στην κριτική σκέψη,
Αθήνα 1994.
Ματσαγγούρα
Ηλία,
Θεωρία
της διδασκαλίας, Η προσωπική θεωρία ως πλαίσιο στοχαστικοκριτικής
ανάλυσης,
Εκδ.
Gutenberg,
Αθήνα 1999.
Ξωχέλλη
Παναγιώτη,
Το
εκπαιδευτικό έργο ως κοινωνικός ρόλος, Εκδ. οίκος αφών Κυριακίδη,
Θεσσαλονίκη 1990.
Περσελή
Εμμανουήλ,,
Σχολική
Θρησκευτική Αγωγή,
Εκδ. Γρηγόρη, Αθήνα 1998.
Περσελή
Εμμανουήλ,
Θεωρίες
Θρησκευτικής ανάπτυξης και Αγωγής,
Εκδ. Γρηγόρη, Αθήνα 2000.
Piaget Jean,
Ψυχολογία και παιδαγωγική, μεταφρ. Τάσου Ανθουλιά, Απόστολου
Βερβερίδη, Παν.Αθηνών, Αθήνα 1986.
Thyne James M., The psychology of
learning and techniques of teaching, Εκδ.
University of London Press, London 1966.
Φράγκου
Χρήστου Π., Σύγχρονη διδασκαλία: Μελέτες παιδαγωγών Ανατολής και
δύσης : Συνθετική θεώρηση διδασκαλία-Σχόλια-Βασικά κείμενα για τη
διδασκαλία, Εκδ.
Gutenberg, Αθήνα 1986.
Χρυσαφίδη Κ.,
Βιωματική-Επικοινωνιακή Διδασκαλία, Η Εισαγωγή της μεθόδου
Project στο Σχολείο, Αθήνα 2002.
(αρχή
σελίδας)
|