ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ:
ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΕΜΠΛΟΚΗ
ΣΕ ΑΠΡΟΣΩΠΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ
1
του
π. Ιωσήφ Ταγαράκη
Εκπαιδευτικού (ΠΕ 11)–
Ιερέως
M.Sc. Κοινωνικών Σχέσεων
Στελέχους
του Συμβουλευτικού Σταθμού Νέων
Εισαγωγή
Το διαδίκτυο αποτελεί
πραγματική επανάσταση με ποικίλες επιπτώσεις στους νεαρούς χρήστες (παιδιά
και έφηβους).
Σκοπός
Η ανάδειξη των συνθηκών
που ευνοούν την ανάπτυξη των στοιχείων παθογένειας και η επισήμανση
επιπτώσεων στην προσωπικότητα.
Υλικό
Απόψεις και
προβληματισμοί επιστημόνων και περιστατικά που απασχόλησαν το έργο του
Συμβουλευτικού Σταθμού Νέων Δ΄ Δ.Δ.Ε. Αθήνας.
Αποτελέσματα
Αναδεικνύονται
χαρακτηριστικά της σύγχρονης κοινωνίας, που ευνοούν την εμφάνιση
παθογένειας στο πλαίσιο της χρήσης του διαδικτύου όπως: ραγδαίες
κοινωνικές μεταβολές, τροποποίηση του προφίλ της οικογένειας και
προβλήματα στις οικογενειακές σχέσεις, μονομέρεια εκπαίδευσης (με
προσανατολισμό στις εξετάσεις), γιγαντισμός αστικών κέντρων, εγγενή
χαρακτηριστικά της παιδικής και εφηβικής ηλικίας (μιμητισμός, ανακάλυψη,
αντίδραση), έλλειμμα θεσμικού πλαισίου – νόμων και ελέγχου, απουσία
επίβλεψης.
Εντοπίζονται κίνδυνοι στη
χρήση του διακικτύου, όπως: τυχερά παιχνίδια, παιχνίδια βίας και
εξοικείωση με παρεμφερείς έννοιες, επικοινωνία με αγνώστους, συμμετοχή
σε ομάδες με έκνομη δράση, δημοσιοποίηση προσωπικών στοιχείων, εκβιασμοί,
παραπλάνηση, κοινωνική δικτύωση με απρόβλεπτες συνέπειες.
Παρουσιάζονται αρνητικές
επιδράσεις της αλόγιστης χρήσης του διαδικτύου, που σχετίζονται με
στοιχεία της προσωπικότητας και της συμπεριφοράς των νέων ανθρώπων:
δημιουργία απρόσωπων «κοινωνικών» δικτυώσεων και ο πειραματισμός μιας
άυλης προσωπικότητας με δυνατότητες άμεσων και ριζικών μετασχηματισμών,
ανάμιξη της εικονικής πραγματικότητας με την πραγματική καθημερινότητα,
καλλιέργεια παθητικότητας και η ανάπτυξη ενός «ψηφιακού φετιχισμού»,
επιφανειακή ενασχόληση με πολλά αντικείμενα (πολυδιάσπαση –
αποπροσανατολισμός), καλλιέργεια μιας ιδιαίτερης περιέργειας με την
αναζήτηση πλήθους λεπτομερειών για κάθε αντικείμενο ή πρόσωπο, ανάπτυξη
βουλημικής – καταναλωτικής επιθυμίας (υλικής και πνευματικής).
Συμπεράσματα
Το διαδίκτυο αποτελεί
μέσο και δυνατότητα με ποικίλες επιδράσεις (θετικές και αρνητικές).
Απαιτείται η εφαρμογή προγραμμάτων για εκπαίδευση και ενημέρωση των
παιδιών και των εφήβων στην δημιουργική χρήση του διαδικτύου, η
ενημέρωση των ενηλίκων για την άσκηση ελέγχου και αγωγής, η ανάπτυξη της
κοινωνικότητας, της υπευθυνότητας και των πνευματικών δυνατοτήτων των
νέων ανθρώπων.
1Το
κείμενο αυτό αποτελεί περίληψη της εισήγησης που παρουσιάστηκε
σε
στρογγυλή τράπεζα, στο 6ο Πανελλήνιου
Παιδοψυχιατρικό Συνέδριου,
της Παιδοψυχιατρικής Εταιρείας Ελλάδος.
Πραγματοποιήθηκε
στις 15-17 Μαΐου 2009, στο Ζάππειο.
Θέμα
της στρογγυλής τράπεζας:
"Η επίδραση της ψηφιακής τεχνολογίας στα παιδιά
και οι κίνδυνοι που απορρέουν από αυτήν".
(επάνω - αρχή σελίδας)
|